fbpx

4 tips för att stärka ert arbetsgivarvarumärke och attrahera studenter

4 tips för att attrahera studenter
Vi hjälper företag studenter.

Här är de fyra viktigaste sakerna ni bör göra för att förbättra ert varumärke och attrahera studenter:

1) Få era nyexaminerade att engagera med studenterna

Se till att visa upp era nyexaminerade anställda nästa gång ni är på campus! Studenter vill se hur ett liv kan se ut efter sin examen, de nyexaminerade har nyligen varit i samma situation och funderat över samma frågor som studenterna har. Det kan vara frågor som hur en arbetsdag ser ut, vilka ansvarsområden man får samt vilka utvecklingsmöjligheter det finns. Låt era nyanställda visa upp detta och inspirera studenterna! Om det är svårt att schemalägga rätt personal eller om du tycker att närvaron av fysiska aktiviteter är låg, kan ni enkelt visa upp detta genom webinarier och andra online aktiviteter som inte kräver att personalen är på plats.

2) Gå dit studenter befinner sig!

Oftast tror arbetsgivare att det räcker med att delta på campusmässor för att nå ut till studenter, men det räcker inte! Det är inte alla studenter som kommer till dessa mässor och det finns flera alternativ för att synas och stå ut bland alla arbetsgivare.

Studenterna befinner sig på olika delar av campus beroende på vad de pluggar. Kolla upp var studenterna som ni söker efter befinner sig, det vill säga var dom har sina föreläsningssalar samt var de sitter och pluggar under vardagarna och planera event där. På så sätt når du ut till önskad målgrupp inom studenterna och ni får engagera er med dom utan närvaron av andra arbetsgivare.

Dessutom är de flesta studenterna på sociala medier, vilket är ännu ett alternativ att synas för er del. Studenter tillbringar två till fyra timmar dagligen på webbplatser som Facebook och Instagram. Om ni kan rikta er mot dem baserat på specifika intressen, vem de följer och vad de söker efter eller pratar om, kan engagemang skapas även här.

3) Gör jobbansökningarna enkla och engagera studenterna

Ett komplicerat ansökningsformulär på flera sidor kommer inte att hålla i längden. Den nya generationen (och alla andra, egentligen) vill att processen skall vara enkel och smidig att gå igenom.

Dessutom kan ni inte alltid förvänta er att studenterna kommer av sig själva. När ni har varit i kontakt med en student på en karriärmässa eller andra sätt så är det viktigt att gå tillbaka till studenterna och uppmuntra dom att ansöka när det är dags. Påminn dom om hur ni är som arbetsgivare och visa att ni bryr er. 

En annan engagemangsstrategi som ledande företag har hittat är att väcka studenternas intresse genom att hålla tävlingar och aktiviteter online som ger en intressant bild av deras varumärke. Google, Microsoft och flera andra företag gör detta bland annat och har lyckats bra med det.

4) Prioritera mening över gratis produkter

Många företag fokuserar mycket på goodie bags med hopp om att gratis produkter ska väcka intresset hos studenterna. Men i verklighet är de flesta studenterna mer intresserade över hur ni jobbar samt era företagsvärderingar och mål. Visst är det kul att få gratis produkter som student, men det kommer inte räcka för att få hen intresserad av att jobba hos er i framtiden.

Säkerställer ni människors framtid? Gör ni världen grön? Gör ni livet enklare för små och medelstora företag? Oavsett vad ni gör bör ni kunna få budskapet online i en 20–30 sekunders video. Försvarsmakten gör detta otroligt bra, se videon här.
Genom detta kan ni få positiva effekter och lyckas ni visa upp detta bra för en student så är risken stor att den studenten berättar om er för sina klasskamrater och sprider ert varumärke på så sätt.

Redo att innovera sättet att rekrytera studenter på?

Essentiq hjälper företag med deras strategier för att attrahera studenter. Våra koncept vi jobbar efter är beprövade. Har ni råd med att inte jobba för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?

Shopping Basket