Detta är våra viktigaste take-aways från Randstads employer brand research 2021. Vi har läst den och gjort ett axplock av några relevanta lärdomar man kan dra från rapporten för att utforma sitt egna employer brand, eller arbetsgivarvarumärke om man så föredrar. Mer lärdomar kan komma senare, här är bara ett urval som vi gjort. All data kommer ifrån Randstad.
Bara 19% av kandidater och anställda ser en arbetsgivares externa varumärke som överensstämmande med hur verkligheten som anställd är. Det är det absolut största problemet idag. Anledningen består av många faktorer men den allra största är att den externa kommunikationen inte är tydlig och avsiktlig. Utmaningen som arbetsgivare ställs inför är mångsidig. Det handlar främst om hur man formar budskapet och vart man sprider det.
Nästa skrämmande statistik är att det allra största hindret för en kandidat är att man inte vet hur det verkligen är att jobba för arbetsgivaren. Vad måste man göra då? Visa upp sina anställda och ge dem en plattform att kommunicera sin vardag utåt mot studenter och andra kandidater.
De fem mest valda kriterierna utifrån Randstads undersökning, ordnade efter ökning från tidigare år, var:
Årets top 10 är följande företag:
Essentiq hjälper företag med deras strategier för att attrahera studenter. Våra koncept vi jobbar efter är beprövade. Har ni råd med att inte jobba för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?