De 10 budorden för Employer Branding

Vi hjälper företag studenter.

Information som kommer i stora mängder text med mycket detaljer kan vara svårt att smälta. Därför har vi skapat en checklista som vi kallar de 10 budorden för Employer Branding. Följ dessa 10 råd så har ni kommit längre än majoriteten av alla arbetsgivare därute.


I – Ni skall alltid agera efter en plan

Employer Branding-arbetet ska planeras, genomföras, utvärderas, justeras och repeteras. Planen ska vara sammanhängande och flexibel.

II – Ni skall lägga tid och resurser på er Employer Branding

Att bygga ett Employer Brand eller arbetsgivarvarumärke är svårt. Det kan inte behandlas som ett sidoarbete om rekrytering av nya kandidater är ett behov nu och i framtiden. Det krävs tid och resurser.

III – Ni skall mäta resultat men inse att förändring tar tid

Vi kan försäkra alla läsare om att ett bra Employer Branding-arbete kan mätas. Vi brukar dock säga att resultat tar tid och att vissa saker är svåra att mäta. Exempel på mätetal är eventdeltagare, exponeringar, antal klick, antal kronor per resultat, antal ansökningar, antal kronor per rekytering/ansökan och det finns många fler.

IV – Ni skall agera ödmjukt och jordnära

Vi brukar säga att studenter kommer ihåg och går till handling med arbetsgivaren de senast kom i kontakt med som argument för att man ofta ska synas på campus. Men det är inte hela sanningen. En stor faktor är hur stor tröskeln för att kontakta ett företag är. Ett företag som ödmjukt tar emot alla meddelanden de får och svarar kommer få fler meddelanden och därav fler rekryteringsmöjligheter.

V – Ni skall vara innovativa

Det finns ett antal standardaktiviteter man kan göra som faktiskt fungerar. Det är inget fel att använda sig utav dessa, bara man innoverar sättet man gör det på. Skapa ett mentorskapsprogram, ha en grillkväll och genomför en case-tävling, men gör det på just erat sätt. De bästa resultaten kommer ifrån att komma på kreativa sätt att ny kandidater.

VI – Ni skall planera kandidatresan från ansökan till och med on-boarding

En arbetsgivare som tar kandidatresan ”som den kommer” kommer alltid att framstå som oseriös och slarvig. Rekryteringen, onboardingen och allt däremellan är otroligt viktigt för att bygga och bibehålla arbetsgivarvarumärket.

VII – Ni skall följa ungas trender och dra lärdomar från data

Det gäller att ha örat mot marken. I en värld där information flödar fritt kommer trender med raketfart och de försvinner lika fort. Man behöver ha ett grepp om hur unga tänker och vart deras uppmärksamhet ligger. Det är nyckeln till att utforma sitt arbete.

VIII – Ni skall vara tillgängliga för alla potentiella kandidater

Att bli ignorerad av en arbetsgivare ökar sannolikheten för att en kandidat söker sig till företaget i framtiden. Det vågar vi hävda utan data då det är en självklarhet.

IX – Ni skall skapa samarbeten med studentorganisationer

Partnerskap med universitet, studentorganisationer och ideella Content Creators är en riktigt bra väg in i universitetsvärlden. Det kan ta er exponering från 0 till 100 på väldigt kort tid. Man får också viktiga insikter och en automatisk association med partnerorganisationen som bara bygger varumärke.

X – Ni skall arbeta med e-mail och sociala medier

Att samla relevanta e-postadresser och följare är ett jättebra sätt att jobba med CRM (Customer/Candidate Relationship Management). Det är inte svårt att att komma igång men det är en konst att bli effektivt med detta.


Hoppas detta kan agera som en checklista för ert arbete och att det är givande på något sätt.

Redo att innovera sättet att rekrytera studenter på?

Essentiq hjälper företag med deras strategier för att attrahera studenter. Våra koncept vi jobbar efter är beprövade. Har ni råd med att inte jobba för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?