fbpx

Kandidater och rekryterare

Vi hjälper företag studenter.

Många saker som idag är vardagliga och normala kommer en gång i framtiden bara vara ett minne blott. Men mötet mellan kandidater och rekryterare är något som aldrig kommer att försvinna. Det kommer att förändras. Det är givet. Men kommunikationen emellan dessa är en grundpelare i ekonomin. Folk behöver jobb, så de blir kandidater. Företag behöver arbetskraft och kompetens, så de blir rekryterare. Rekryterare pratar med, träffar och mailar fram och tillbaks med kandidater många gånger varje dag i jakten på ny talang. Är det dags att vi sköter processen rätt?

Vissa jobb har hundratals kandidater där endast en person ska väljas ut. Vad händer med resten? De blir nekade, vilket inte är något att klaga på. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Fick man inte jobbet så är det bara att leta vidare. Men hur får man beskedet? Oftast via standardmeddelanden som inte är uttänkta, utan ett fokus på framtiden. Vi har i första hand sett bra kandidater som inte gått vidare få en kall axel av arbetsgivaren och därav tappat förtroendet för arbetsgivaren, trots att kandidaten skulle passa in i organisationen antingen då eller i framtiden. Vi på Essentiq har ett studentfokus. Vi har örat till marken vad gäller studenters attityder och tillvägagångssätt när det kommer till arbetsgivare och karriär. Vi vet att ett dåligt första intryck av ett företag väldigt ofta leder till just tappat förtroende och en markant minskning i sannolikheten till framtida kontakt.

Vi läste nyligen ett LinkedIn-inlägg där en rekryterare/HR-ansvarig fått ett meddelande från en kandidat som innehöll en uppskattning för att personen blivit bemött och besvarad i sina frågor. Vi blev väldigt glada att få se en arbetsgivare som gjort rätt ifrån sig. Samtidigt kände vi en viss bitterhet över att detta är undantaget snarare än regeln. Hur mycket kostar det att svara en kandidat som ställer frågor? Hur mycket kostar det att svara en student som har frågor om sin framtida karriär? Ingenting. Men det kostar otroligt mycket att inte göra det.

Redo att innovera sättet att rekrytera studenter på?

Essentiq hjälper företag med deras strategier för att attrahera studenter. Våra koncept vi jobbar efter är beprövade. Har ni råd med att inte jobba för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?

Shopping Basket