fbpx

Lyckas med digitala event

Vi hjälper företag studenter.

Digitala event är numera en viktig del av det externa Employer Branding-arbetet med anledningen av att man inte kan anordna event på varken kontor eller universitet. Många har lagt sitt arbete på is av olika anledningar och att vänta för länge kan bli kostsamt i längden. Det gäller för de inom HR som pausat sitt arbete att kicka igång arbetet. För de som ändå anordnat digitala event och försökt vill vi på Essentiq gratulera er till ett bra jobb. Det finns dock några förbättringsområden baserat på vår erfarenhet. I denna artikel går vi igenom några tips för att göra bättre digitala event mot studenter.

#1 – Prata studenternas språk

”Anpassa språket till mottagaren” är något som man hört sedan retoriklektionerna i skolan. Detta är minst sagt otroligt relevant för digitala event och rekrytering. Studera er målgrupp och ta hänsyn till faktorer såsom ålder, intressen, akademisk nivå och mer. Prata med studenterna som om de vore studenter. Det kan låta självklart men det händer inte alltför ofta. Utöver det, var inte rädda att använda tekniskt språk som är relevant för målgruppen. Studenterna kommer troligen förstå men om de inte gör det skapas ändå en positivt effekt. Nämligen, att studenterna inser vart standarden i fackspråket ligger för att kunna arbeta hos er.

#2 – Balansera professionellt och avslappnat innehåll

Man behöver inte alltid vara seriös, strikt och objektiv när man pratar rekrytering och karriär i digitala event. Vår uppfattning är att arbetsgivare vill visa att de är professionella och seriösa. Det är fullständigt rimligt. Men vi tycker att man kan vara avslappnad utan att mista det. Man ska också visa en annan sida av arbetsgivaren. Allt är ju förhoppningsvis inte strikt och ”tråkigt” i arbetet.

#3 – Visa ett studentfokus

Visa att ni värnar om studenter och att ni tar dem på allvar. Det som inte dyker upp på alla Employer Branding-rapporter men som är otroligt viktigt att känna till är att studenter vill bli tagna på allvar. Det handlar om ömsesidigt respekt och inte en slags underförstådd relation där studenter är undersåte. De arbetsgivare som inser det har kommit en bra bit på vägen med sina studentrelationer.

# 4 – Var genuina, öppna och ärliga

Detta är det absolut viktigaste tipset. Inget av de första tre tipsen fungerar om man inte talar sanning. Ert jobb är att i digitala event skildra sanningen om hur det är att arbeta hos er. Om ni får till en rekrytering baserat på en förvrängning av verkligheten kommer det snabbt att bita er i baken.

Hoppas dessa tips kan hjälpa er med era digitala event. Vi har mycket mer principer och tips att följa så håll utkik! Vill ni ha mer anpassade tips till just ert företag är ni alltid välkomna att boka in en gratis timme av rådgivning nedan.

Redo att innovera sättet att rekrytera studenter på?

Essentiq hjälper företag med deras strategier för att attrahera studenter. Våra koncept vi jobbar efter är beprövade. Har ni råd med att inte jobba för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?

Shopping Basket