fbpx

Tre LinkedIn-tips för bättre studentrelationer

Vi hjälper företag studenter.

Studenter blir från start på universitet eller högskola bombarderade med att skapa en LinkedIn-profil. Inte minst av (Rookie Student). Många väljer att göra det och många inte. De som gör det och tar LinkedIn-möjligheterna på allvar upptäcker hur enkelt det är att nå personer med deras drömjobb. Många försöker kontakta de personerna. Tyvärr har inte alla företagskultur som främjar personlig kontakt med studenter. Men de som har det gör ett riktigt bra jobb. De investerar lite tid men får ut många gånger större värde. Vill ni komma igång med detta? Här går vi igenom tre av våra principer att följa för att få en riktigt bra start. Dessa principer gäller för själva företagssidan och de yrkesverksammas profiler.

#1 VAR TILLGÄNGLIG

Viktigast av allt är att vara tillgänglig. Det finns inget som dödar ett arbetsgivarvarumärke som ignorerade studentmeddelanden. Svara alltid alla. Annars får man som student ett intryck av att man som arbetsgivare eller yrkesverksam inte är seriös eller inte tycker studenten är värd att svara. Studenten ger troligen upp på arbetsgivaren och sannolikheten att studenten söker sig till arbetsgivaren efter examen sjunker. Den effekten skapas också hos studentens kompiskrets. Det känns kanske svårt att svara alla men det är inte lika jobbigt som man tror.

#2 VAR ÖPPEN

Var öppen för att lyssna på studenterna och ge värde. Man förlorar inget utom lite tid av att ge bort information eller kunskap. Man vinner allt på det. Om en student vill träffas, diskutera något eller bara ställa en fråga – ge dem det. Självklart kan det komma orimliga frågor och man kan inte göra allt. Men studenterna tjänar fortfarande ett svar, enligt första principen.

#3 VAR RIKTAD MOT STUDENTER

Rikta innehåll mot studenter. Om ni ser en bra artikel som ni vill att studenter ska se, rikta då innehållet mot studenterna. Använd ord som studenter, högskola, ingenjörs-, jurist- och socionomstudenter för att fånga uppmärksamhet. Tagga relevant lärosäte också. Utöver det kan man skicka privatmeddelanden till studenter man redan pratat med. Det ger en personlig touch i varumärkesbyggandet och man får studenter att engagera sig.

Hoppas detta hjälper er på traven att använda LinkedIn som ett kraftfullt verktyg för att skapa och vårda relationer med era framtida kollegor. Som vanligt, hör av er om ni har frågor om detta.

Redo att innovera sättet att rekrytera studenter på?

Essentiq hjälper företag med deras strategier för att attrahera studenter. Våra koncept vi jobbar efter är beprövade. Har ni råd med att inte jobba för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?

Shopping Basket